InMijnBus is een digitale JA sticker die door het gemak en de extra gebruiksfuncties een versnelling gaat brengen in de duurzaamheid en effectiviteit van reclamefolders.
Met InMijnBus heeft Spotta de ambitie om het aantal ongelezen reclamefolders bij het oud papier terug te brengen naar nul. Onderzoek toont aan dat 15% van de Nederlandse huishoudens weliswaar een brievenbussticker wil gebruiken, maar dit vaak als te veel gedoe ervaart of de sticker lelijk vindt op de brievenbus (GfK, 2021). InMijnBus neemt deze bezwaren weg. Op de website inmijnbus.nl geven huishoudens gemakkelijk JA of NEE aan voor het ontvangen van het wekelijkse folderpakket van Spotta. Daarnaast biedt InMijnBus ook de mogelijkheid om bezorging tijdelijk te onderbreken, bijvoorbeeld bij vakantie, of zelf een folderpakket samen te stellen (JA met minder folders). Als die 15% van de Nederlanders NEE zou zeggen op InMijnBus, scheelt dat per jaar 21.000 ton papier. Hierbij is het aantal bespaarde tonnen met het zelf samenstellen van gepersonaliseerde folderpakketten nog niet meegenomen.
Door de digitale registratie is het doorgeven van een JA, NEE of ‘Het folderpakket zelf samenstellen’ voorkeur voor het ontvangen van het wekelijkse folderpakket van Spotta gemakkelijk en laagdrempelig voor huishoudens. Ook kan de bezorging van het folderpakket (tijdelijk) worden stopgezet bij bijvoorbeeld vakantie. Naast het feit dat het folderpakket hierdoor niet langer bezorgd wordt bij huishoudens die het folderpakket niet lezen, zorgt de digitale registratie ook voor actuele bereikcijfers die gedeeld worden met de adverteerders. Beide voordelen dragen bij aan het verminderen van ongelezen reclamefolders bij het oud papier. Naast minder afval door papierbesparing levert InMijnBus ook een besparing op in de keten door minder grondstofgebruik (papier en inkt) en minder transport (CO2).
Spotta heeft ongeveer 21.000 bezorgers die brievenbusreclame en huis-aan-huiskranten bezorgen. Meestal zijn de bezorgers jongeren voor wie het hun eerste baantje is, maar ook ouderen die het werk doen ter aanvulling op hun AOW en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die een bijbaantje zoeken. Inmiddels wil gemiddeld 42% van de Nederlandse huishoudens geen brievenbusreclame meer ontvangen. Dat zijn 3,5 miljoen brievenbussen waar onze bezorgers toch nog iedere week fysiek langs moesten gaan om te kijken of er iets is veranderd aan de stickersituatie. Dat is niet efficiënt. In het nieuwe JA bezorgmodel, InMijnBus, bezorgen onze bezorgers daarom op basis van een looplijst. Zo hoeven ze alleen langs de adressen waar iets in de brievenbus mag worden bezorgd. Deze werkwijze is ontwikkeld in samenwerking met onze bezorgers. Voor een duidelijk beeld van deze nieuwe bezorgwijze, bekijk de video op: www.inmijnbus.nl/bezorgen.
Reclamefolders bestaan vanuit de wens van de consument om informatie verstrekt te krijgen via folders. Zo blijkt uit een recent onderzoek van Direct Research dat 82% van de folderpakket ontvangers het pakket wil blijven ontvangen. 70% van de huishoudens die reclamefolders wil ontvangen, leest ze om op de hoogte te zijn van aanbiedingen (GfK, 2020). 53% van de huishoudens leest folders om geld te besparen (Gfk, 2021) en 22% van de huishoudens geeft aan reclamefolders nodig te hebben om financieel rond te komen (Gfk, 2021). InMijnBus zorgt ervoor dat huishoudens die iedere week reclamefolders willen ontvangen, deze ook blijven ontvangen. Tegelijkertijd wordt er met InMijnBus rekening gehouden met het toenemende bewustzijn van de consument rondom duurzaamheid. Onderdeel hiervan is de mogelijkheid om op InMijnBus een persoonlijk folderpakket samen te stellen.
Voor (lokale) ondernemers is huis-aan-huiscommunicatie nog steeds belangrijk om consumenten te activeren om naar de winkel te komen, hun dienst te gebruiken, eten te bestellen of een evenement te bezoeken. Aan de andere kant hebben adverteerders de wens om lezende consumenten te bereiken met minder folders. InMijnBus zorgt voor een hoger effectief bereik doordat de consument eenvoudiger zijn voorkeur kan aangeven voor het ontvangen van het folderpakket van Spotta. Zo beschikt Spotta met InMijnBus over actuele bereikcijfers. Hierdoor weten adverteerders precies hoeveel folders zij moeten drukken.
Reclamecode
De Code Verspreiding Ongeadresseerd Reclamedrukwerk (Code VOR) is één van de 22 bijzondere reclamecodes binnen de structuur van de Reclame Code Commissie. De Code VOR voorziet in het landelijk beschikbaar stellen van NEE | NEE en NEE | JA brievenbusstickers voor het weren van reclamefolders en/of huis-aan-huiskranten, de handhaving, de klachtafhandeling en het sanctiebeleid. Voor meer informatie, zie: https://www.reclamecode.nl/nrc/code-verspreiding-ongeadresseerd-reclamedrukwerk-code-vor/
Code VOR en InMijnBus
InMijnBus staat los van de Code VOR; de brievenbusstickers gaan ook over huis-aan-huiskranten en die sector heeft aangegeven vooralsnog niet mee te willen gaan in InMijnBus. Ook andere bezorgers van reclamefolders blijven volgens de huidige systemen van brievenbusstickers bezorgen.
De bestaande klachtprocedure van Spotta is ook via InMijnBus ontsloten. De klachtenprocedure onder de brievenbusstickers van de Code VOR is niet meer van toepassing op InMijnBus omdat InMijnBus vooralsnog geen onderdeel is van die reclamecode. Mochten er bij uw gemeente klachten of vragen over de bezorging van Spotta binnenkomen, dan ondersteunt Spotta u hier graag bij.
Bij aanpassing van de voorkeur op InMijnBus wordt op basis van de AVG-grondslag ‘uitvoering van de overeenkomst’ de voorkeur vastgelegd om wel of niet het folderpakket van Spotta te ontvangen. Bewoners van een adres blijven bij het aanpassen van hun voorkeur op InMijnBus onbekend. Enkel en alleen de voorkeuren van een adres worden geregistreerd. 93% van de huidige ontvangers van het Spotta folderpakket in opt-out gemeenten is het ermee eens dat hun voorkeur is geregistreerd bij InMijnBus, wat betekent dat zij het folderpakket blijven ontvangen (Direct Research, 2024).
Ook kan ter verificatie een mobiel telefoonnummer worden gevraagd voor beveiligingsdoeleinden, dat nummer wordt niet opgeslagen. Met de opzet van InMijnBus wordt de verwerking van persoonsgegevens, zoals bedoeld in de AVG, zoveel mogelijk geminimaliseerd en beperkt. Bewoners zijn simpelweg niet bekend voor InMijnBus en worden dat ook niet. Uitsluitend het adres wordt verwerkt en geen andere gegevens die herleidbaar zijn naar een natuurlijk persoon.
Nederland is het eerste land ter wereld met een digitale JA sticker voor brievenbusreclame. Spotta staat ervoor open om InMijnBus met andere partijen uit te breiden tot de online plek waar een huishouden de voorkeuren voor alle brievenbustoegang kan managen. Dat is waarom het er nu al neutraal uitziet.
Koop lokaal
Het platform InMijnBus maakt het mogelijk dat we huishoudens meer keuze kunnen bieden dan JA of NEE zoals dat met de huidige brievenbussticker het geval is. Een volgende stap zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat huishoudens die nu geen reclamefolders willen ontvangen aangeven wel prijs te stellen op het ontvangen van folders van de plaatselijke bakker, slager, restaurateur, boekhandel, evenement, etc.
InMijnBus is een initiatief van Spotta, bezorger van ongeveer 50% van de reclamefolders in Nederland. Voor meer informatie over Spotta, ga naar https://spotta.nl/.
De uitgevers verenigd in de NNP hebben aangegeven vooralsnog geen voorstander te zijn van dit initiatief. Wij respecteren hun zienswijze.
Ja dat kan. Maar mogelijk kan de invoering van InMijnBus in uw gemeente al helpen om de VANG doelstellingen te bereiken.
Het huidige systeem (Code VOR) blijft gehandhaafd. InMijnBus komt erbij omdat Spotta en zijn adverteerders willen versnellen op effectiviteit en duurzaamheid.
Nee dat kan niet. Alleen huishoudens kunnen hun eigen voorkeur aanpassen.
Dat kan. Het staat iedereen vrij om huishoudens te stimuleren om op InMijnBus het ontvangen van het folderpakket van Spotta op JA of NEE te zetten.
Ja, Spotta zal op verzoek deze geaggregeerde gegevens verstrekken op woonplaatsniveau.
Zodra een gemeente aan de beurt is ontvangen alle huishoudens die nu een folderpakket ontvangen informatie over InMijnBus in de brievenbus.
Via InMijnBus geven huishoudens aan of zij het folderpakket willen ontvangen. Deze JA of NEE registreren we voor hun adres. Met een JA aanvaarden huishoudens het aanbod van Spotta en is er sprake van een overeenkomst. Om uitvoering te geven aan de overeenkomst, is het noodzakelijk om op een adres de aangegeven wens te registeren en te verwerken. Spotta heeft dus een rechtmatige grondslag om het adres en de wens van huishoudens te registreren in InMijnBus zoals vereist door de AVG.
Wanneer InMijnBus in een opt-in gemeente wordt ingevoerd, informeert Spotta alleen de huidige ontvangers van het folderpakket minimaal vier keer hierover met informatieflyers in/op het folderpakket. In deze flyers wordt InMijnBus uitgelegd en staat dat Spotta de JA voorkeur op de brievenbus overneemt op InMijnBus en als een huishouden dat niet wil op InMijnBus de keuze voor NEE kan worden gemaakt om ondanks de JA sticker het folderpakket niet meer te ontvangen. Hebben huishoudens naar aanleiding van de minimaal vier contactmomenten geen NEE gezegd op inmijnbus.nl, dan aanvaarden huishoudens het aanbod van Spotta en is er sprake van een overeenkomst.
Wanneer InMijnBus wordt ingevoerd in een opt-out gemeente, informeren we de huidige ontvangers van het folderpakket van Spotta minimaal vier keer hierover met informatieflyers in/op het folderpakket. In deze flyers wordt InMijnBus uitgelegd en worden consumenten opgeroepen om NEE te zeggen op InMijnBus als ze het folderpakket niet meer willen ontvangen of niets te doen als ze het folderpakket willen blijven ontvangen. Hebben huishoudens naar aanleiding van de minimaal vier contactmomenten geen NEE gezegd op inmijnbus.nl, dan aanvaarden huishoudens het aanbod van Spotta en is er sprake van een overeenkomst. 82 % van de consumenten in opt-out gemeenten weet na het zien van de uitingen dat ze niets hoeven te doen op InMijnBus om het folderpakket te blijven ontvangen.
Nederlands